mount Rushmore

5 augustus 2017 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

Vanochtend nog een klein feestje gevierd vanwege Robberts verjaardag! Een halve Abraham alweer! Hij had contact met Maja, Theo en oma! Oma mistte hem, zó lief..! En Maja had cake gebakken!

Emiel had nog nagekeken wat nu precies het motorevenement was. Het is in principe een Harley Davidson evenement. Schrik niet, in 2015 kwamen 750.000 motorrijders!! inclusief partners en kinderen hier naartoe. Alles op het gebied van motoren en aanverwante zaken kun je hier dan vinden. Motorkleding, bodypainting, T-shirts, maar ook worden er ster-ritten en toer-ritten georganiseerd. Het is zien en gezien worden!! (veel schaars geklede dames achterop, wie weet kunnen we vandaag een mooi plaatje schieten haha)

Vandaag gaan we naar Custer State Park. We gaan eerst naar Mount Rushmore en beslissen dan wat we erna gaan doen! Omdat ik niet alleen mag flauwekullen op dit blog, komen hier de 4 presidenten die uitgehakt zijn in de rotsen: Roosevelt, Washington, Lincoln en Jefferson. Ene Gutzon Borglum kreeg een visioen van vier presidenten uitgehakt in de rotsen. Samen met 400 arbeiders en vele invloedrijke politici begon hij aan de missie. Een prachtig resultaat.

Onze kennis over Mount Rushmore reikt niet heel ver, ik zal niet alles vertellen, maar iemand dacht dat er een neus afgevallen was, of een oor....of was dat in het "even Apeldoorn bellen" reclamefilmpje? Zoeken we nog op! En er was een president doodgeschoten, maar door wie ook alweer? Uhm maakt ook niet uit, het is indrukwekkend om te zien!

Toen op weg naar Crazy Horse Memorial. De indianen wilden laten zien dat ook zij invloedrijke leiders hadden. Lakota Chief Henry Standing Bear vroeg aan Sculptor Korczak Ziolkowski een memorial uit te hakken van de leider van de Lakota, Crazy Horse. Dit was in 1939. Bijna 80 jaar later is alleen nog maar het hoofd van de indiaan uitgehakt. Korczak (inmiddels overleden, net als zijn vrouw) kreeg 10 kinderen en 8 ervan werken nog steeds aan dit levenswerk. Men heeft een stichting opgericht en door de entreegelden en donaties kan dit werk worden voortgezet. Daarna hebben we een prachtige route gereden door Custer State Park. We stonden even geparkeerd naast 2 motoren. Een waanzinnig gekke helblauwe Bike trok onze aandacht. Helma vertelde dat het Robbert's verjaardag was en toen mocht hij op de Bike gaan zitten voor een picture! Zie het resultaat! Er ontbreken wat details haha, bandana, tatoeages, baard en wat kilo's maar dat mocht de pret niet drukken haha! Rob on the Bike!

En Jabba en Fred waren steentjes aan het zoeken, hebben er niets van mee gekregen.....

Groetjes,

Anne

1. Frans en Rosella:
    6 augustus 2017
    Crazy Horse is een soort Sagrada Familia dus :)
    Prachtige belevenissen weer!
  2. Wendy Heijmans:
    6 augustus 2017
    Robbert van harte gefeliciteerd nog enuuuhhhh stoer hé zo'n motor bah bah lijkt wel zweefvliegtuig zo groot ...
    yellow stone ergggg gaaf !!!!
    Jullie maken zo wel alles mee toppie , blijf genieten
  3. Liesbeth en Marcel:
    6 augustus 2017
    Hoi Annemarie, flauwekul maar lekker door! Je hebt de smaak van de smeuige verhalen weer helemaal te pakken!
    En Emiel zorgt wel voor de serieuze geschiedenislessen :).
    Ook een mooi stukje Amerika dit! Wij hebben al veel gezien, maar er blijft nog genoeg over om te doen in this great country!
  4. Fam. Braam:
    6 augustus 2017
    De verhalen worden steeds spannender, en die rots presidenten gewoon prachtig.
    Robbert ook nog proficiat, alweer een kwart eeuw op deze aardbol.
    Geniet nog van alles wat jullie zien en beleven. hier vandaag zonnig en 22 graden.